onsdag 6 januari 2010

Anna Anka om svenska anställningsregler: "det är bullshit...man ska kunna sparka dem när man vill"

Läsarna rasar över Anna Ankas lön på 2,1 miljon för sina kommande program, skriver Aftonbladet. Jag förstår inte riktigt problemet om jag ska vara ärlig. Uppenbarligen var hon ju värd det. TV3 är ingen public service kanal. Vad TV3 väljer att göra med sina pengar beror ju på vad de tror att de tjänar mest på. Anna Anka gav tittarsiffror och gjorde sig förtjänt av sin lön. Vad rör det oss? Är det avundsjuka som rör sig bakom allt detta "rasande".

"Jag är absolut värd pengarna, jag är den enda tv-profilen i Sverige som någonsin gett de tittarsiffrorna ensam" säger Anna till Aftonbladet. De andra profilerna i Svenska Hollywoodfruar existerar alltså inte enligt Anna.

Anna Anka är inte heller redo att gå ut ur rampljuset än på bra länge. Nu till våren kommer hennes program på TV3 där hon letar efter en ny assistent. e24 har intervjuat henne om hur hon tycker att en bra chef ska vara och vad hon anser om reglerna i Sverige som gör att man inte kan avskeda en anställd hur som helst:
"Jag tycker att det är bullshit. Som arbetsgivare måste man ha möjlighet att kräva hög kvalitet från sina anställda, annars ska man kunna sparka dem när man vill. Jag tycker att människor gör ett sämre jobb när de känner att deras anställning är säker. Om de fattar att de kan ersättas när som helst, kommer de att arbeta mycket bättre och mycket hårdare...", säger Anna till dem.

Ja, Anna vet nog själv att hon kan bli ersatt vilken dag som helst. Tittarna kräver kanske inte hög kvalitet men variation. Så jobba på Anna, mycket bättre och mycket hårdare annars är du glömd till hösten.

/The Bride

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar